KategorierArbetsliv

Uppmärksamheten kring Sting Reklambyrå fortsätter

Först tidningen Kollega i december och nu Ystads Allehanda. Uppmärksamheten kring mig och mina kollegor på Sting Reklambyrå i Skurup fortsätter. Grunden till uppmärksamheten handlar bland annat om att vi sätter våra egna löner, öppenhet kring lönerna och full inblick i företaget.

Stings VD och min chef Yngvar Naess fick höra talas om Ricardo Semler under sina marknadsföringsstudier i Oslo. Ricardo är VD och ägare av industriföretaget Semco och han lät bland annat de anställda själva sätta sina löner och arbetstider. En liknande modell som Yngvar har applicerat för oss på Sting, men har gjort det till sin modell, ”Sting-modellen”.

I dagens artikel i Ystads Allehanda uttalar sig Svenskt Näringsliv om ”Sting-modellen”.
– Jag har aldrig hört talas om det tidigare, men det är nog vanligare bland mindre företag och i pr branschen där man är kundberoende och måste skapa ett engagemang, säger Peter Isling, presschef på Svenskt Näringsliv.

Nedan berättar Ricardo Semler om hur man driver ett företag med (nästan) inga regler.

KategorierArbetsliv

Medverkar i tidningen Kollega

I det nya numret av tidningen Kollega medverkar jag tillsammans med mina kreativa medarbetare på Sting Reklambyrå i Skurup.

Från början trodde jag bara på en enklare artikel i tidningen, men det blev inte bara uppslag utan också omslag. Oerhört roligt, såklart.

Tidningen Kollega är Unionens medlemstidning och har en upplaga på 575 700 ex (2014). Med andra ord kommer många i vårt avlånga land att läsa om Sting från lilla Skurup.

Artikeln handlar främst om att alla vi på Sting sätter vår lön själv och alla vet om varandras löner. Detta skapar en mer kreativ och avslappnad arbetsplats. Alla har också full insikt i företaget och dess räkenskaper. Öppna kort när det gäller allt, alltså.

I snart åtta månader har jag jobbat på Sting Reklambyrå och jag trivs föredömligt. Jag har blivit betydligt mer kreativ och utvecklas hela tiden. Dessa två faktorer är oerhört viktiga för mig i mitt yrkesliv.

Enligt mig borde fler företag anta Sting-modellen och ni kommer märka skillnad, stor skillnad.

Senaste numret av tidningen Kollega finns att läsa på länken nedan.

http://www.e-magin.se/paper/q1145rbkb1vmkh6t/paper/1#/paper/q15bbvk6/1

KategorierArbetsliv

Att byta jobb

De allra flesta av oss byter jobb någon gång eller några gånger under ett yrkesliv. Förr var det inte lika vanligt, min morfar jobba t ex nästan 40 år på samma arbetsplats.

Jag har bytt jobb flera gånger under de 10 år som jag har varit yrkesverksam och har aldrig varit längre än två år på samma arbetsplats. Det är viktigt för mig att jag utvecklas och jag strävar alltid efter att ligga i framkant med mina kunskaper. Dessutom är min kreativitet den stora drivkraften för mig och stryps den så tappar jag motivationen.

I december i fjol blev jag erbjuden ett nytt jobb och såg det som nästa steg i karriären. Strax innan jul blev allt klart och jag sade upp mig från mitt dåvarande jobb. Jag var taggad, oerhört taggad inför de nya utmaningarna som väntade mig.

Efter tre uppsägningsmånader på mitt dåvarande jobb började jag i mars på mitt nya jobb och hade stora förväntningar. Efter en vecka på det nya jobbet gick jag in i väggen. Jag ser mig själv som stresstålig och van vid att korta deadlines. Som nyanställd väntar jag mig introduktion och handledning för att komma in i det nya jobbet.

Redan första dagen på det nya jobbet fick jag en deadline torsdag samma vecka. Utan någon riktig bild av vad jag skulle leverera på bara några dagar och olika direktiv kring hur slutresultatet skulle vara, så fixa jag deadlinen. Sedan kom nästa deadline som var onsdag kommande vecka. Två korta deadlines inom loppet av åtta arbetsdagar och dessutom som nyanställd. Detta generera minimal sömn och depression hos mig.

Det är första gången någonsin som jag har upplevt en ny arbetsplats på detta sätt. Jag har lärt mig mycket av detta och om mig själv. Bara för man blir lovade guld och gröna skogar så behöver det inte alls bli så. Mina förväntningar dog och mitt självförtroende försvann på bara en vecka.

Det tog en och halv månad för mig att ta mig tillbaka. Mitt självförtroende är fortfarande sargat men på uppåtgående. Jag har gått vidare och börjat ett nytt jobb på en reklambyrå där jag stormtrivs. Än så länge är det bara en tjänst på 60% men målet är en heltid inom tre till fyra månader. Efter misstaget med det förra jobbet fick jag en ny chans och den chansen har jag tagit och kommer förvalta den väl.

Mina råd till dig som blivit erbjuden nytt jobb eller vill byta jobb. Tänk efter både en och två gånger. Be om rundvandring hos en blivande arbetsgivare (innan du bestämmer dig) och känn av miljö, stämning och människor. Har du det minsta tvivel så gör det inte. Och sist men inte minst, lyssna till ditt hjärta.